Wednesday, April 17, 2013

KOD ENJIN MERCEDES BENZ E CLASS(W124)

asalamualaikum,kali punya entry aku nk kogsi psal engine mercedes yg dipakai pada model E class(model 80 an hingga 90 an), antara sebab utama aku post psal bnde ni sebab bapak aku betol2 minat ngan model ni,maklumla,org da berumur kan,minat keta2 continental eropah..paling dia minat model E220 masterpiece..kalau xtau mcm mana rupa dia ni aku lampirkan skali gambar dia kat bawah



w124 ada banyak variant engine.. tapi secara umum ada engine putih dan hitam..
utk engine hitam.. w124 200, W124 200E, W124 230E, W124 260E, W124 300E, W124 E220 Masterpiece, W124 E280 masterpiece..


*masterpiece=full spec

yang huruf E dibelakang model(contoh 220E) semua engine hitam.model enjin hitam ni adalah old engine.lebih banyak kebergantungan pada sistem mekanikal mekanikal(enjin karburator).. dan E didepan tu (contoh E280) guna engine putih ( fully injection ).. dan ada sesetengah variant dilengkapi abs dan 5speed autogear.. 


BUTIRAN UNTUK ENJIN HITAM

mudah diselenggara.. maintenence rendah.. penggunaan petrol wise.. pikap agak slow ( sluggish ), top speed pun kurang... ( kurang2 pun semua 200km/j ke atas laa ) kod engine : M102/M103




BUTIRAN UNTUK ENJIN PUTIH

butiran mengenai engine putih .. mudah diselenggara, maintenance agak tinggi berbanding engine hitam, penggunaan petrol agak jimat, pikap sempoi.. top speed sempoi.. kod engine M111 dan etc.. 
berlambak kod dia..



begitulah serba sedikit ilmu yg aku tahu mengenai W124 ni,org tua2 cakap kalau bawak W124 ni rasa dia lain,x sama mcm keta2 continental lain,dah nama pon masterpiece(karya agung)memang la unik dan sedap bawak dia,tapi disebabkan rakyat malaysia yang kreatif,ramai yang telah menjalankan modifikasi terhadap enjin W124 ni,antara enjin yang popular adalah 1JZ dan 2JZ dari Toyota dan juga RB20DET hingga RB26DETT dari Nissan


kat bawah ni aku lampirkan sekali gambar2 sebagai pendoman


                                                                      ni enjin putih

                                                                     ni enjin hitam

                             model yang aku paling minat skali W124 wagon dan yang paling penting kaler dia            
                                                       merah sebab merah kaler fevret aku..

model W124 2 pintu



sampai sini saja yang bole aku kongsikan,harap apa yang aku kongsi boleh menjadi panduan aku dimasa akan datang,kalau ada silap nanti aku perbetulkan balik...:)